20 lokale bedrijven besparen 800.000 prints
Twee maanden lang deden door heel het land twintig bedrijven mee met de PrintLess Contest van Green Business Club Nederland, waaronder ook leden van Rotterdam Alexander. Met een reductie van 45 procent werd De Nederlandse Financierings-maatschappij voor Ontwikkelingslanden (FMO) grootste bespaarder én winnaar van de competitie. Runner-up was Coca-Cola uit Rotterdam-Alexander.
De winnaar werd 4 juli tijdens de prijsuitreiking in Rotterdam bekend gemaakt. Willem van Leeuwen, Senior Facility Services Advisor bij FMO: “Als ontwikkelingsbank zetten wij ons iedere dag in om een bijdrage te leveren aan de twee grootste problemen waar de wereld mee kampt: klimaatverandering en ongelijkheid. Dit voeren we door in onze eigen bedrijfsvoering en in de investeringskeuzes die we maken. We focussen onze transacties bijvoorbeeld op Duurzaam Ontwikkelingsdoel 13 (Klimaatactie), onder andere via ons (her) bebossingsprogramma. De PrintLess Contest sluit naadloos aan op FMO’s visie op de verduurzaming van bedrijfsvoering. Onze printers staan standaard ingesteld op dubbelzijdig zwart-wit printen. Medewerkers kunnen kiezen voor een andere instelling maar moeten voor elke printopdracht iets extra’s doen. We zijn enorm trots op ons eigen FMO bos; een eervol symbool voor onze ambities op het gebied van bebossing en klimaatactie, en hopelijk een bron van inspiratie voor anderen.”
Ervaringen
Nummer twee Coca-Cola, realiseerde een reductie van het papierverbruik van 26 procent.
Arjanne Hoogstad, Manager Duurzaamheid bij CocaCola European Partners Nederland: “Duurzaamheid komt op allerlei manieren terug in ons nieuwe kantoorpand aan de Marten Meesweg in Rotterdam. Zoals we met warmte, licht en afval omgaan, maar ook hoe het pand duurzaam gedrag onder medewerkers stimuleert. Minder printen is daar wel het mooiste voorbeeld van: niemand van ons heeft een eigen werkplek met opbergruimte.
Mobiel werken is de norm en dan denk je automatisch meer na over wat je de hele dag met je meedraagt. Het effect op het printgedrag is daardoor direct voelbaar. En de resultaten van de PrintLess Contest bevestigen dat.” Naast Coca-Cola deden in Rotterdam-Alexander ook Politiedienstencentrum en NH Hotels mee aan de printbespaaractie.
Totale besparing
Het doel van de PrintLess Contest is om het papierverbruik binnen de bedrijven te reduceren, het bewustzijn van papierverbruik onder medewerkers te vergroten én een structurele gedragsverandering te bewerkstelligen. In totaal zijn er met de competitie 796.661 pagina’s printpapier bespaard. Omgerekend zijn dit ongeveer 96 bomen. Daarmee werd een reductie van 10.118 kilo CO2 en 159.332 liter water behaald. Bovendien heeft Green Business Club Nederland in samenwerking met Canon Nederland N.V. voor elke bespaarde boom (gelijk aan 8333,3 blaadjes printpapier) een nieuwe boom laten planten in Oeganda.