Werkplein IJsselgemeenten in beeld

Gepubliceerd op: dinsdag 23 augustus 2022 | 11:54

Op de Fluiterlaan 427 in het centrum van Capelle aan den IJssel bevindt zich het Werkplein IJsselgemeenten. Op deze woensdag 11 mei is het een drukte van belang als ik het ruime kantoorpand betreed. ‘We zitten midden in onze actie “IJssel in Beeld”’, verduidelijkt Celeste Kamp-Broekman op weg naar de koffieautomaat. ‘Werk, werk, werk, dáár gaan wij over!’, klinkt het overtuigend als het gesprek nog moet beginnen.

De ontvangst is allerhartelijkst en staat symbool voor het feitelijke werk van het Werkplein IJsselgemeenten: kandidaten op een laagdrempelige manier ontvangen én motiveren om passend werk te vinden. De sfeer ademt een en al toegankelijkheid, welwillendheid, geloof en vertrouwen in hun missie: werk!

‘Wij gaan over werk en dus níet over uitkeringen. Dat gebeurt in het gemeentehuis hier aan de overkant. In het kort: iedereen die in aanmerking komt voor een uitkering komt eerst terecht bij het gemeentehuis, maar kandidaten die kúnnen werken worden vervolgens doorgesluisd naar het Werkplein.’

De dames tegenover mij laten er geen gras over groeien. Al komt Feyenoord niet één keer ter sprake, toch hoor ik tijdens het hele gesprek een stem Geen Woorden Maar Daden op de achtergrond meezingen. Tegenover mij zitten Hanna Tutupoly, Unithoofd Werk IJsselgemeenten en Celeste KampBroekman, Senior Werkgeversdienstverlening IJsselgemeenten, teamleider, accountmanagement en regionaal verbinder. Bewust of onbewust, maar het woord verbinder benadrukt zij:
 
‘Ik voel me echt een verbinder tussen de kandidaten, de werkgevers en de partners waar wij mee samenwerken. Per 1 november 2021 ben ik hier in Capelle gestart. Hiervoor heb ik gewerkt als adviseur onderwijs en arbeidsmarkt bij een collega gemeente. Celeste is 20 jaar werkzaam in het sociale domein in de regio Rijnmond.

Ook het Werkplein IJsselgemeenten, dat zich inzet voor de gemeenten Capelle, Krimpen en Zuidplas, heeft te maken met de uitzonderlijke krapte op de actuele arbeidsmarkt in vrijwel alle sectoren. De vraag is enorm en het aanbod navenant. Celeste, Hanna en hun 40 collega’s werken zich iedere dag een slag in de rondte om vraag en aanbod op elkaar afgestemd te krijgen. Om inzichtelijk te krijgen wát het Werkplein nu precies doet, maken we het onderscheid tussen aanbod en vraag, om te beginnen met het aanbod. Hanna legt uit:

Wij houden een persoonlijk face to face intakegesprek met een kandidaat zodat we een goed beeld krijgen van zijn of haar talenten, skills, hobby’s, voorkeuren en competenties. Enkel en alleen blind varen op een CV is erg old school. Zo kan een loodgieter als hobby computers hebben. Waarom zou je hem of haar dan niet inzetten voor een toffe baan in de IT?’

Celeste vult aan: ‘casemanagers houden wekelijks persoonlijke gesprekken om in contact te blijven met die aanbodkant. We laten niemand los. Sinds de participatiewet is er sprake van een arbeidsverplichting, een uitkering is een tijdelijk vangnet en dat moeten we onze ongeveer 1.500 geregistreerde kandidaten duidelijk maken. We willen iedereen in het vizier krijgen.’

Dit blijkt een prachtig bruggetje naar de huidige actie “IJssel in Beeld”, want prompt word ik uitgenodigd voor een korte rondleiding over de ruim opgezette afdeling waar de casemanagers van het Werkplein in persoonlijk gesprek zijn met de kandidaten, zo legt Hanna uit:

‘De kandidaten worden gerangschikt in vier categorieën: categorie A is direct inzetbaar. Categorie B behoeft nog wat extra coaching of bijvoorbeeld een VCA certificaat (Veiligheid, Gezondheid en Milieu (VGM)), want wij doen hier óók aan scholing en opleiding. Categorie C heeft wat meer afstand tot de arbeidsmarkt en behoeft wat meer begeleiding en coaching. Categorie D is voor ons niet bemiddelbaar en valt onder de afdeling Activering & Zorg van de gemeente.’

Deze specifieke actie “IJssel in Beeld” heeft als veelzeggende subtitel “Aanpakken!”. Er worden kandidaten gezocht die fysiek werk niet schuwen. Magazijnmedewerkers, laders, lossers, postvoorbereiders, noem maar op. Een volgende actie kan bijvoorbeeld gericht zijn op kandidaten die meer aanleg hebben voor de dienstverlenende sector.

”Ik voel me ook echt een verbinder tussen de kandidaten en de werkgevers.” - CELESTE KAMP-BROEKMAN


Tot zover de aanbodkant, maar hoe zit het nu met de vraagkant? De lezers van dit prachtige business magazine zijn immers ondernemers waarvan 99,99% staat de trappelen om personele versterkingen. Terug in de werkkamer legt Celeste uit:

‘In het kader van “IJssel in Beeld” hebben we over twee weken een zogenaamde Speed Meet: dan komen de bedrijven die “aanpakkers” zoeken naar dit pand toe om de kandidaten persoonlijk te ontmoeten. Zie het inderdaad als een soort First Dates van de televisie hahaha! Tijdens het één-op-één gesprek houden wij op afstand een oogje in het zeil, maar het is de nadrukkelijke bedoeling dat de kandidaat zélf het gesprek aangaat.’ De tijd van pappen en nathouden is voorbij. Onder politieke en maatschappelijke druk van de laatste jaren ligt de verantwoordelijkheid bij de kandidaat zelf. De sociale kant van het werk gaat allerminst verloren, maar het contact met het bedrijfsleven wordt steeds relevanter en dus hechter. Celeste hierover:

‘Dat bedoelde ik met dat “verbinden” eerder dit gesprek. Ik vind mijzelf echt een mensen-mens en dat vind ik meteen het mooie aan dit vak, om die perfect match tussen vraag en aanbod te realiseren.’

Al wordt het werk zakelijker, het betekent niet perse harder of onpersoonlijker. Eigenlijk integendeel, zo verduidelijkt Hanna:

Daarom is die persoonlijke screening van de kandidaten zo belangrijk en tegelijkertijd willen we weten wat de vragen en behoeftes vanuit de bedrijven en instellingen zijn. We willen nadrukkelijk samenwerkingsverbanden met hen aangaan. Daar werken we iedere dag met man en macht aan!’

Als bedrijf, organisatie of instelling interesse in een partnerschap met het Werkplein IJsselgemeenten? Neem dan contact op met Celeste KampBroekman via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Alexander Business Plaza is een initiatief van Business Plaza Nederland. Business Plaza Nederland biedt met Alexander Business Plaza alle ondernemers uit de regio Rotterdam-Alexander een platform om zich te profileren.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief.

Ontvang periodiek lokaal nieuws, uitnodigingen voor evenementen, vacatures en aanbiedingen.

*  Website URL