Skip to main content

Wijnkoperij Cees van Noord: Learning by doing!

Gepubliceerd op: dinsdag 21 februari 2023 | 11:15

‘Wijn verbroedert… misschien is wijn zelfs een beetje sexy’, laat autodidact Jeroen van Kaam ergens halverwege het gesprek vallen. We lachten en beaamden dat wijn inderdaad tot de verbeelding spreekt. Het was de Franse dichter Paul Claudel die stelde dat alleen een mooie jonge vrouw bedwelmender is dan wijn… over sexy gesproken. Bovendien maakt wijn het dagelijkse leven makkelijker, minder gehaast, met minder spanningen en meer tolerantie”, aldus Benjamin Franklin die als Founding Father van de Verenigde Staten uiteraard alle recht van spreken had en heeft. 

De drang onafhankelijk te zijn, als ondernemer met een product dat een verlengstuk is van jezelf. Laat dat het uitgangspunt zijn van het verhaal van de Jeroen van Kaam, eigenaar van Wijnkoperij Cees van Noord. Achteraf valt alles op zijn plaats in het leven. Achteraf is het dan ook gemakkelijk concluderen dat Jeroen op de Universiteit van Leiden niet op zijn plek zat. De studie Rechten pakte hem niet (“ik ben geen wetenschappelijk type”), waarna een beroepskeuzetest volgde. ‘Daaruit kwam naar voren dat ik vooral een doener was. Ik had sowieso affiniteit met buitenlandse talen, maar uit de test bleek dat ik daarnaast ook talent had voor rekenkundige vakken. En dus ging ik naar de Hogere Economische School (HES) in Rotterdam, studierichting EL (Economisch-Linguïstisch).’

Brabander (geboren 1965 te Hoogerheide) en zelfverklaard Bourgondiër Jeroen van Kaam heeft het direct naar zijn zin in Rotterdam. De combinatie van economie, commercie en marketing in internationaal verband is op zijn lijf geschreven. Bovendien geniet hij ten volle van het Rotterdamse studentenleven:

‘Ik was meteen gek op Rotterdam… de mentaliteit trekt me aan. De nuchterheid, het directe, dat mondiale en de humor… gewoon een wereldstad die zich blijft ontwikkelen.’

“Wijnhandel verbroedert!”
- JEROEN VAN KAAM

Bewust of onbewust beschrijft Jeroen hiermee zichzelf. Hij loopt stage in Duitsland waar hij zijn Duits kan perfectioneren, krijgt contact met een Belgische dame uit een Franstalige familie waar zijn Frans geoptimaliseerd wordt en vindt na zijn studie een baan bij het Amerikaanse Boston Retail Products, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de productie van geëxtrudeerde kunststofprofielen voor met name grootwinkelbedrijven. Nadien volgen nog enkele IT gerelateerde banen (“het was mijn hobby om zelf PC’s te bouwen”), maar het zelfstandig ondernemerschap lonkte al te lang.

‘Ik voelde dat de tijd rijp was om een eigen zaak te runnen en ten tweede zou het eindelijk iets moeten zijn dat écht bij mij paste. Ik bezocht online een bedrijvendatabase waar per regio, per product, per branche bedrijven te koop worden aangeboden. Uit mijn klikgedrag kwam naar voren dat ik steeds weer uitkwam bij een product dat mensen wíllen in plaats van het te moeten. Ik tekende voor geheimhouding voor het verkoopmemorandum en zag toen pas dat de gerenommeerde Wijnkoperij Cees van Noord de verkopende partij was. Ik bestudeerde zijn wijnen, zijn klantenpakket en zijn marktpositie. Het voelde meteen goed, alles viel op zijn plek.’

In 2006 is de kinderloze Cees 62 jaar en vindt hij het wel welletjes. Op 1 oktober 2006 neemt Jeroen Wijnkoperij Cees van Noord (in 1980 opgericht) officieel over. Jeroens grote-mensen-droom blijkt één grote leerschool in internationaal zakendoen, prijsonderhandelingen met wijnhuizen en afnemers, voorraadbeheer inclusief alle logistieke aspecten van de wijnhandel. In 2008 krijgt Jeroen in de vorm van de wereldwijde kredietcrisis (“alle restaurants bleven leeg”) de eerste klappen van de keiharde realiteit te verwerken. Om de kosten te drukken worden arbeidscontracten niet langer verlengd en verhuist het bedrijf in 2014 naar de huidige vestiging in Capelle aan den IJssel.

‘Wij importeren vooral wijn uit Frankrijk, Italië, Spanje, Oostenrijk en Luxemburg die wij vervolgens leveren aan wijnspeciaalzaken en restaurants. Dus businessto-business. Ik ben veel op reis, bezoek wijnhuizen en ben vele wijnbeurzen afgegaan waar ik keer op keer zo’n 180 tot 200 wijnen proef. Uiteraard slik je dat niet door hahaha, stel je eens voor, maar het was en is inderdaad dus letterlijk een proces van learning by doing – dat in de wijn overigens eeuwig doorgaat. Naarmate de tijd verstreek bouwde ik bovendien een mooi eigen netwerk op van inkopers van wijnzaken en van sommeliers van restaurants.’

Het is meer dan prettig converseren met de goedlachse Jeroen van Kaam die bij familie, vrienden en zakelijke relaties bekend staat om zijn open karakter dat geen barrières of drempels in het menselijke verkeer toelaat. What you see is what you get, zonder zijn Brabantse wortels te verloochenen blijkt Jeroen behoorlijk verrotterdamst:

‘Ik ben inderdaad direct en volhardend. Je verkoopt immers éérst jezelf en pas dan het product. Ik onderscheid me op het gebied van kwaliteit. Dat klinkt misschien wat afgezaagd maar is écht zo. Voorbeeld? Na vier jaar werd ik eindelijk binnengelaten bij Restaurant Fred**, waar de sommeliers me na de proefsessie complimenteerden met het overall kwaliteitsniveau. Die bevestiging van die vakmensen, dáár word ik nou
blij van.’

De duizendpotige ondernemer Jeroen van Kaam blijkt vooral een alleskunner die naast verstand van wijnen ook nog eens de nodige kennis en kunde van de gastronomie aan de dag moet leggen. Anders gezegd wordt Jeroen herhaaldelijk gevraagd welke wijnen híj zoal voorstelt bij voorgerecht A of hoofdgerecht B. De verkoop van wijnen aan horecazaken enerzijds en aan wijnspeciaalzaken anderzijds is in een fifty-fifty verhouding netjes verdeeld. Gevraagd naar zijn ambities laat Jeroen onomwonden weten:

‘Groei! Zeker weten! Onze verkoop is landelijk verspreid, met de regio’s Utrecht, Rotterdam-Rijnmond en Oost-Brabant als speerpunten, maar ik zie nu graag dat meer Rotterdamse en Capelse horeca- en wijnspeciaalzaken bekend raken met ons voortreffelijke wijnassortiment.

Wijn verbroedert! Na de succesvolle culinaire wijnproeverij voor het ENC afgelopen zomer, heb ik voor 2023 serieuze plannen om meer van dergelijke overzichtsproeverijen in onze regio te houden, want voor zowel mijn bestaande klanten als voor potentiële klanten geldt: wijn is vooral een kwestie van learning by doing!’